Många behandlar sin hemsida styvmoderligt. Det är något man har, och så är det inte mer med det. Big misstake!
På den gamla goda tiden räckte det att ha en hemsida så var man kung i baren. Den tiden är hopplöst förbi…
Dina konkurrenter har också hemsidor. Du måste vara bättre än dem på att fånga upp besökaren. Enbart en snygg hemsida räcker inte. Du måste nå ut med ditt budskap och fånga upp besökaren!
Din hemsida ska vara en tillgång och tillföra något till verksamheten. Lönsam helt enkelt. Det kan jag hjälpa dig med.
Vad spelar det för roll om du har en rasande grann hemsida om den inte leder till mer affärer? Nada!
Din hemsida ska sälja - direkt eller indirekt. Du ska imponera på kunder och samarbetspartners. Du ska spara kostnader för trycksaker. Du ska informera kunderna mycket mer och bättre.
Det är viktigt att få styr på innehållet. Fokusera på rätt ämnen, presentera det säljande, göra ditt innehåll begripligt och - viktigast - försöka styra besökaren att utföra en handling.
Det är så du förvandlar besökare till kunder!
Alltför många företag har hemsidor där de nöjer sig med att informera. Men ingen har väl någonsin skrivit “Att informera om [produkten]” i sin verksamhetsbeskrivning? Ditt övergripande mål är naturligtvis att göra affärer, inte att informera.
Din hemsidas mål skiljer sig oftast från ditt företags mål. Men det ska ha samma drivkraft att nå avslut. Målsättningen för din hemsida ska vara konkret. Det kan t. ex. vara att besökaren:
Dags för korståget mot Jante-lagen. Det finns inte plats för falsk blygsamhet på din hemsida. Du har bara några få sekunder på dig att fånga upp besökaren. Jämför följande två välkomst-texter:
Den första är alltför vanlig. Den andra har den andemening du ska jobba efter. Du har i genomsnitt sju sekunder på dig att fånga besökarens intresse. Då vill det till att du är tydlig med vad du vill förmedla. Fångar du inte besökarens intresse direkt, kilar vederbörande vidare. Till din konkurrent. Vill du inte…
Språket på hemsidan är av stor betydelse. Du är förvisso experten. Och dina besökare vet så klart vad de är ute efter. Men de är kanske inte så bevandrade i dina yrkestermer.
Din nya sida kan till exempel beskrivas så här kryptiskt: “Publiceringsverktyget Typo3 är ett komplett och skalbart CMS system där du hanterar din databasdrivna webbplats i ett webbaserat gränssnitt.”
Jag väljer att formulera ungefär samma sak så här: “En hemsida som du kan fixa och dona med helt själv utan kunskaper i webb-bygge.” Lite lättare att förstå för de som inte är i branschen…
Låt gärna någon icke-insatt läsa genom texterna på din hemsida. Då får du veta var du är otydlig.
Vi sätter upp hemsidans mål. Jag går igång med rubriker, texter och bilder. Jag lägger fokus på att styra besökaren till en handling. Mitt arbete gäller startsidan.
Beställ Paket Affärsnytta här!